De vele toepassingen van gamification

Gamification is het toepassen van spelelementen. Dat kan zowel in het onderwijs, entertainment, werk en het online casino zijn. We zagen het eerder al terugkomen in musea waar men probeerde de tentoonstellingen meer interactief te maken. Tegenwoordig zie je het ook steeds vaker terugkomen op andere vlakken in het leven. Dit zijn een aantal van de interessante toepassing van gamification.

Gamification in het online casino 

Een van de plekken waar gamification al een tijdje wordt toegepast is het online casino. Dit is op zichzelf al een plek waar het spelelement een grote rol speelt, toch geeft gamification nog een extra dimensie. Het rad van fortuin is een van de manieren van gamification dat in een casino zonder Cruks wordt toegepast. Als speler mag je naast het inzetten op gokkasten en andere spellen af en toe aan het rad van fortuin draaien. Dit levert gratis spins, echte prijzen of een bepaalde bonus op. Dit is een goed voorbeeld van hoe ergens een extra spelelement aan wordt toegevoegd.

Fitness en gezondheids-apps

In de fitness- en gezondheidswereld zijn ze altijd op zoek naar manieren om hun gebruikers aan te sporen om nog meer te bewegen. Voor sommige mensen is hier weinig voor nodig, maar anderen hebben een extra zetje nodig. Dat is waar gamification om de hoek komt kijken. Door een aantrekkelijk spelelement toe te voegen is het voor de gebruiker leuker om iets te doen. 

Een goed voorbeeld is de app van Water Minder. Mensen kunnen deze app downloaden als ze meer water willen drinken. Je kunt in de app de hoeveelheid water die je per dag wil drinken instellen. Elke keer wanneer je drinkt, zal op de app een fles verder gevuld worden. Als je de fles gevuld hebt, ben je klaar voor dag. Voor elke keer dat je voldoende drinkt, ontvang je badge. Daarnaast ontvang je beloningen als je bepaalde doelen hebt gehaald. Een zelfde app kan werken voor andere dingen zoals het innemen van vitamines of supplementen. 

Gamification op het werk

Als het gaat om werk kan gedacht worden dat werk simpelweg uitgevoerd moet worden. Toch is het belangrijk dat personeel zich gemotiveerd voelt. Daarbij kunnen werknemers simpelweg niet 8 uur per dag productief zijn. Soms hebben ze iets nodig dat ze inspiratie of nieuwe energie geeft. 

Een simpel voorbeeld van gamification op de werkvloer is het winnen van badges door het behalen van doelen. Als werknemers iets kunnen winnen spoort dit ze aan om hiervoor te strijden. Een ander voorbeeld is het aangaan van een challenge. Dit kan een 100 dagen challenge zijn waarin bepaalde doelen behaald worden. Het kan gaan om persoonlijke doelen van een medewerker, maar ook om het behalen van een doel zoals een specifiek aantal sales.

Gamification in het museum

Het museum is een plek waar al jaren spelelementen worden gebruikt. Dankzij technologie zijn die spelelementen nu steeds vaker interactief. Een goed voorbeeld hiervan is hoe het Louvre in Parijs een 3D bezoek vanuit thuis mogelijk maakte. Samen met Nintendo maakten ze een 3D spel waarbij mensen van over de hele wereld een groot deel van de collectie vanuit huis konden bewonderen.

Een ander voorbeeld is het Kunst- en geschiedenismuseum in Genève in Zwitserland. In hun museum staan een groot aantal werken die niet meer helemaal compleet zijn. Ze ontwikkelden een app waarmee mensen kunnen zien hoe een werk er ooit uitgezien heeft. Hiervoor moeten mensen de app aanzetten en op het kunstwerk richten.

Een ander goed voorbeeld van gamification is te zien in Diefenbunker in Ottowa Canada. Daar bieden ze hun bezoekers een escape spel aan. Het is een spel waarbij de bezoeker 60 minuten de kans krijgt om de wereld te redden van een nucleaire aanval. Om dit te realiseren moeten bezoekers het hele museum door. Het is een leuke en leerzame manier om het museum te verkennen.

Recent Articles

spot_img

Related Stories

Leave A Reply

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in