De invloed van digitale platforms op leren en geld verdienen

Digitale platforms zijn niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. Of het nu gaat om het online bestellen van eten, bankieren via een app of om het boeken van een vakantie, we kunnen eigenlijk niet meer zonder. Maar wat betekent dat eigenlijk voor de manier waarop we nieuwe dingen leren en ons geld verdienen?

Hoe we online ons geld verdienen

Steeds vaker zien we dat het internet de manier waarop we ons geld verdienen flink heeft veranderd. Zo is thuiswerken meer en meer ingeburgerd geraakt. Inmiddels werkt ruim de helft van de Nederlanders weleens thuis. Voor de meesten van hen geldt dat ze zowel thuis als op kantoor werken. Dat heeft voor- en nadelen. Thuiswerkers missen soms sociaal contact, en kunnen het lastig vinden om werk en privé te scheiden, maar tegelijkertijd voelen ze zich vrijer en autonomer, en houden ze ook meer tijd over, omdat er geen reistijd is.

Een andere manier van geld verdienen die steeds meer in opkomst is, is beleggen. Dankzij het internet is het makkelijker en toegankelijker dan ooit om aandelen te kopen. Ook de opkomst van crypto heeft bijgedragen aan de populariteit van beleggen. Hoewel je niet in veel winkels zal kunnen betalen met Bitcoins, is het wel steeds gangbaarder om erin te investeren. Ook crypto casino’s zijn steeds geliefder, met name vanwege de veilige en anonieme transacties. Daarnaast wordt gewonnen geld vaak eerder uitbetaald, en zijn internationale stortingen makkelijker en goedkoper.

De opkomst van de Uber-entrepreneur

Daarnaast zijn platforms als Uber, Airbnb en Fiverr steeds populairder. Dankzij deze websites kwamen er de afgelopen vijftien jaar maar liefst een miljoen ondernemers bij in Nederland. Vooral jongeren onder de dertig lijken deze nieuwe manier van werken te waarderen.

In de twintigste eeuw waren veel mensen helemaal niet zo geïnteresseerd in het starten van een eigen bedrijf. Vooral stabiliteit, loyaliteit naar één werkgever en een goede balans tussen werk en privé waren belangrijk. De eenentwintigste eeuw lijkt echter die van de opkomst van de entrepreneur. Je hele leven voor een werkgever werken lijkt een lang vervlogen droom, en innovatie, flexibiliteit en risico’s voeren nu de boventoon.

Het heeft ook wel wat natuurlijk: niet hoeven te doen wat een baas je oplegt, maar zelf je eigen werk creëren, zelf beslissingen nemen en je hart volgen. Het ondernemerschap wordt dus niet slechts gezien als een manier om geld te verdienen, maar als een vorm van persoonlijke ontwikkeling.

Toch zijn er ook critici van het zogenaamde Uber-model. Het lijkt namelijk een oplossing. Mensen hebben iets nodig (een lift), andere mensen hebben wat zij nodig hebben (een auto). Uber brengt ze tegen een kleine betaling met elkaar in contact. Toch komt het er in de praktijk op neer dat veel mensen in deze gig-economie moeite hebben rond te komen, niet de zekerheid hebben die een vaste baan biedt en ook een deel van hun inkomsten moeten afstaan aan een platform als Uber, die hier uiteindelijk weinig voor heeft hoeven doen.

Digitale inclusie

Het is dus wel duidelijk: veel mensen zijn tegenwoordig voor hun inkomen afhankelijk van het internet. Maar wat als je eigenlijk niet zo vaardig bent met technologie? In Nederland zijn er naar schatting zo’n 2,5 tot 4 miljoen mensen die niet goed kunnen meekomen. Enerzijds ligt dit aantal lager dan in andere Europese landen, maar tegelijkertijd is onze overheid ook een van de meest gedigitaliseerde ter wereld, en is het dus des te belangrijker om wél mee te kunnen komen.

Digitale inclusie is dus iets waar we zeker aan moeten werken, door ervoor te zorgen dat iedereen toegang heeft tot een telefoon of laptop, maar ook door mensen de mogelijkheid te bieden hier beter mee om te leren gaan.

Vaak gaat digitale ongelijkheid gepaard met andere problemen, zoals bijvoorbeeld lage taalvaardigheid. Helaas is dit een probleem dat steeds urgenter wordt, met name door generatieve AI, die het mogelijk maakt om teksten te produceren zonder zelf iets te hoeven doen.

Toch biedt kunstmatige intelligentie ook pedagogische mogelijkheden. Zo kan het een gepersonaliseerd leerplan maken, waarbij snelle leerlingen meer uitdaging krijgen, en andere leerlingen voorzien worden van extra uitleg. Ook kan AI feedback geven en helpen bij overhoringen.

Digitale platforms: een vloek of een zegen?

Digitale platforms hebben mensen de afgelopen jaren allerlei nieuwe mogelijkheden geboden, van het starten van een eigen bedrijf tot het leren van nieuwe vaardigheden. Toch moeten we ervoor blijven waken dat platforms sociale ongelijkheden niet vergroten, maar iedereen eerlijke kansen bieden.

Lees hier meer over dit onderwerp: Worldreader.nl

Recent Articles

spot_img

Related Stories

Leave A Reply

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in